Uddannelse

Jeg fortryder at jeg gik direkte videre

I morgen starter jeg i praktik. Jeg skal være på mave-tarm kirurgisk afdeling på Horsens sygehus, de næste 10 uger. Jeg er da sikker på, at det på mange områder bliver interessant og jeg har stor respekt for både sygeplejersker og mine medstuderende. Men jeg glæder mig ikke. Jeg føler mig tvært imod meget demotiveret. Jeg ved nemlig, at jeg ikke vil have den uddannelse, jeg går på.

Alle blev overraskede da jeg fortalte, at jeg gerne ville være sygeplejerske. Og det blev ikke bedre da jeg fortalte, at jeg havde søgt ind direkte efter gymnasiet. Jeg blev mødt af mange “Jamen, skal du ikke rejse?” eller “Ved du allerede hvad du vil?”. Jeg var skarp og sikker på, at jeg bestemt ikke ville rejse og at jeg allerede vidste, hvad jeg ville. Jeg ville læse til sygeplejerske og efter det, ville jeg læse til jordemoder. Men det har ændret sig.

Uddannelsen er slet ikke mig. Den fanger mig ikke og sidste par måneder har vi haft om død, lidelse og kræft. Jeg vidste godt at de hårde emner ville påvirke mig, men havde slet ikke troet at det ville være så ekstremt! Jeg har virkelig været ked af det. Bange for at blive syg og dø. Bange for at dem jeg holder af, skal blive syge og dø.
Den kriminal lydbog jeg hørte om aftenen når jeg skulle sove, blev skiftet ud med Bridget Jones Dagbog. Greys Anatomy blev skiftet ud med Disney film. Jeg blev nødt til at høre og se på glade ting, for ikke at gå fuldstændig i spåner.
Her har jeg igen stor respekt for de sygeplejersker der er i det, hver eneste dag. De fortjener en kæmpe highfive og uendeligt respekt! Men jeg tror simpelthen ikke på, at det er den vej jeg skal gå, når det gør mig så ked af det. Jeg skal lave noget der gør mig glad og i godt humør.

Jeg tænker tit over, hvad der ville være sket, hvis jeg havde valgt at tage et sabbatår. Havde jeg stadig prøvet sygeplejerskeuddannelsen af? Det havde jeg måske. Jeg havde i hvertfald nok tænkt uddannelsesvalget mere igennem. Og det fortryder jeg, at jeg ikke gjorde tidligere.

 

Leave a Reply

